Nykyään tuntuu jokaisen lopettavan myymälän verkkosivuilla tai ikkunassa lukevan, että ”vuokrasopimus päättyy”. Koetetaanko ilmauksella kierrellä ja kaarrella todellisia lopettamissyitä, kuten heikkoa myyntiä? Miksi katsotaan tärkeimmäksi ilmoittaa juuri vuokrasopimuksen päättyminen? Uskoakseni se ei voi olla kaikissa tapauksissa lähdön syy. Ennemminkin seuraus.

Samaan tapaan lukemattomat kaupat pommittavat kotitalouksia mainoksilla, joissa puhutaan loppuunmyynnistä – jotka kestävät kuukausikaupalla. Asiakkaat onkin tarkoitus alennuksin houkutella shoppailemaan, ”vielä kun tavaraa riittää”. Kuluttajiin on aina pyritty vaikuttamaan kielenkäytöllä, mutta siihenkin on rajansa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan loppuunmyynti saa kestää enintään kaksi kuukautta, poikkeustapauksissa kuusi kuukautta.

Entä jos myymälän seinustalla olevassa ovessa lukee: ”Tämä ovi pidettävä aina suljettuna”? Tämä alkaa käydä huolestuttavan ivalliseksi, mutta pitäähän ovi joskus avata. Siksi juuri siihen kohtaan seinää on tehty kulkuaukko, jota käyttämällä voidaan suorittaa luonteva siirtyminen seinän toiselle puolelle.

Uteliaana kysyin ”Vuokrasopimus päättyy” -kenkäkaupan myyjältä, jatkuuko toiminta muualla. Ei jatku. Kiitos kuitenkin, kun saimme tietää, että muotiketjuanne ja liikehuoneistosta vastaavaa oikeussubjektia sitova sopimusoikeudellinen päätös on katsottu rauenneeksi. Mutta sehän vasta olisi ollut uutinen, että muotiketju ei olisi tehnyt sopimusta. Vain aika ei tee sopimuksia: se siirtää hiusrajaa, jos sitä huvittaa.