Ihmisiä on helppo jujuttaa, kun osaa vetää oikeasta narusta. Yhdysvaltalainen taikuri ja skeptikko James Randi on paljastanut, millaista retoriikkaa ja selittelyä useimmat meediot hyödyntävät – ja millaisen retoriikan ja selittelyn monet sinisilmäiset tomppelit nielevät. Mihin kätkeytyy juju?

Meedio ottaa mahdollisimman paljon asioita esiin heti ensimmäisellä käynnillä. Tällä tavoin hän herättää asiakkaan mielenkiinnon ja saa hänet todennäköisemmin tulemaan vastedes. Monesta povauksesta jokunen osuu aina oikeaan. Toisella käynnillä meedio keskittää oitis huomionsa niihin ennustuksiin, jotka toteutuivat, ja alkaa kehuskella niillä.

Ei liene yllättävää, että meedio ei käsittele lainkaan toteutumattomia ennustuksiaan. Yllättävämpää on se, että myöskään asiakas ei välttämättä noteeraa niitä, sillä hän uskoo jo meedion kykyihin. Jos ei uskoisi, hän olisi jättänyt tulematta.

Meedion sietää esittää ennustuksensa mieluummin hämärästi kuin selkeästi, sillä hänen puuhansa eivät tietenkään kestä päivänvaloa. Monitulkintaisuus on asian ydin: symbolit (esim. nimikirjaimet ja eläimet) ovat käteviä, koska asiakkaan mielikuvitus kyllä löytää kaikelle merkityksellisen selityksen.

Meedion ei edes kannata olla ”liian hyvä”, se näet haiskahtaa jo epäilyttävältä. Ei meediolta odoteta vastauksia sentään kaikkiin maailman kysymyksiin. Asiakas sitä paitsi nauttii, kun meedio antaa hänen itse sovittaa salaperäiset ennustukset tosielämään. Meedio kertoo mieluummin huonoja kuin hyviä uutisia, koska huonot ovat kiehtovampia ja asiakas muistaa ne paremmin.

Uusi mato koukkuun!